حساب کاربری

زعفران سرگل چیست؟

زعفران سرگل مقاله سایت

معرفی زعفران سرگل

این نوع زعفران را امروزه به عنوان زعفران سرگل یا به اصطلاح عامیانه زعفران سرقلم و در اصطلاح استاندارد ایران ، رشته ای بریده می گویند.

در زبان انگلیسی All Red به معنای کاملا سرخ و در اصطلاح استاندارد به زبان لاتین Saffron in cut filament گفته می شود و مشابه زعفرانی است که Coupe (قطع شده یا بریده) خوانده می شود.

در این نوع زعفران بخش کلاله (قرمز رنگ) و بخش خامه (سفید رنگ) از چند میلی متر بالاتر از مرز مشترکشان جدا می شود. به زعفران سرگل ، زعفران تماما قرمز رنگ هم می گویند و هیچ بخش سفید رنگی ندارد.

این نوع زعفران در بسته بندی های مختلفی به فروش می رسد و بیشتر افراد زعفران را به این شکل می شناسند.

 


 

ویژگی های زعفران سرگل

  • هیچ بخش سفید رنگی در آن وجود ندارد و کاملا قرمز رنگ است.
  • شاخه های زعفران از هم جدا هستند.
  • کیفیت و ظاهر آن از دسته و پوشال بهتر است.
  • نام دیگر آن زعفران ممتاز است.
  • بدلیل جداسازی بالاترین قسمت از تار زعفران به آن سرگل می گویند.
  • بسیار خوش رنگ است و ظاهری صاف و یکدست دارد.
  • میزان رنگ دهی در حدود 270 تعیین شده است.

 


 

نحوه فرآوری زعفران سرگل

از الک و پاک کردن زعفران پوشال و دسته (دخترپیچ) بدست می آید که باعث می شود کیفیت ظاهری و هم چنین قدرت رنگ دهی آن چند برابر باشد.

در مراحلی که زعفران پوشال و دسته (دخترپیچ) به زعفران سرگل تبدیل می شود ، امکان دارد مقداری شکستگی در کلاله های زعفران ایجاد و زعفران نرمه به دست بیاید. براساس مقدار وجود زعفران نرمه و شکستگی به درجه های یک و یا حتی پایین تر تقسیم بندی می شود.

 


 

ارزش گذاری زعفران سرگل

بطور معمول قیمت زعفران سرگل براساس مقدار زعفران نرمه، شکسته شده و کوچکی یا بزرگی کلاله است و هرچه مقدار نرمه و شکستگی زعفران کمتر و کلاله های زعفران از نظر ضخامت درشت تر باشد ، قیمت و ارزش زعفران سرگل بیشتر خواهد بود امّا هرچه مقدار نرمه و شکستگی زعفران بیشتر و کلاله ها نازکتر باشد ، قیمت و ارزش آن کمتر است.

دیدگاهتان را بنویسید